Zomerkamp Explo’s

Waarom de Explo’s dit jaar naar Tsjechië gingen, dat weet eigenlijk niemand meer (iets met een forum op internet ofzo). Wat we wel wisten was dat alle ingrediënten voor een volwaardig zomerkamp daar volop aanwezig waren, en dus was de reis al snel ‘geboekt’. Uiteraard ging iedereen weer mee dit jaar en dus werd er met maar liefst 11 man(!) afgereisd naar Tsjechië om weer een nieuw stukje geschiedenis te schrijven …

Op een regenachtige zondagmiddag vertrekken we geheel volgens planning meer dan een uur te laat van het clubhuis. “Moet er nog iemand naar de wc?” “Eeeuuh…nee ik ga wel als we net 10 minuten onderweg zijn”; “Waar gaan we eigenlijk heen?”; “Is het bestek al ingepakt? “Weet ik veel”

Verder worden de kampdassen (Explo-traditie) gepresenteerd in een koffertje dat niet zou misstaan in een juwelierszaak. En als blijkt dat bij aankomst op de eerste camping het bestek toch wel heel erg incompleet is ingepakt, en de toetjes die we “echt niet moesten vergeten uit de koelkast te halen” nog vrolijk op het clubhuis staan, dan weet je dat je op een Explorerkamp bent!

De volgende dag werd er vanuit Duitsland doorgereisd naar Tsjechië waarin we in een week tijd een hoop van het land hebben gezien. Rodelen, Downhill steppen(!?), ubertoeristisch zwemmen en uiteraard hiken waren dingen die we zoal gedaan hebben. Verder hebben we wat plaatsjes bezocht waaronder het indrukwekkende Boheems paradijs. Op een van de laatste dagen mocht Praag natuurlijk niet ontbreken waar we (ook volgens traditie) uit eten zijn geweest. Verder hadden we nog veel meer willen doen maar een week blijkt zoals elk jaar veel te kort!

Elk jaar is het zomerkamp weer iets totaal anders en elk jaar wordt er weer een nieuwe standaard gezet. Ik kan hier nog tien pagina’s doorschrijven en er zijn meer dan 800 foto’s gemaakt maar dat lijkt me wat veel. Dus hebben we het even samengevat in een filmpje!