Zomerkamp Scouts 2016 – Mexicaanse maffia

Hierbij het verslag van weer een legendarisch scouts-zomerkamp!

Zaterdag

Iedereen ging op weg naar het station Antwerpen-Berchem.
Vanuit hier ging de trein naar onze eindbestemming: Clervaux! Eenmaal aangekomen in Clervaux moest er nog een aardige klim gemaakt worden naar het kampterrein. We mochten dit jaar op het landgoed van de Abdij van Clervaux staan. De monniken van deze abdij onderhouden dit landgoed en hebben hier ook een boomgaard waar appelbomen staan. Hier maken ze appelsap van. Deze appelsap werd voor de scouts ook bij het ontbijt geserveerd.
Eenmaal aangekomen op het kampterrein moesten de tenten en keukentafels worden opgebouwd. Hierna was het tijd voor een spelletje en een echte Mexicaanse maaltijd. Aan het einde van deze maaltijd werd er een Mexicaan gespot, welke achterna werd gezeten door 2 andere Mexicanen! Hij werd door hen meegenomen. Later op de avond kwam een vrouw van wie haar man undercover werkte en op missie was bij de Mexicaanse maffia. Deze man was helaas vermist. Een spannende avond dus!

Zondag

Zondagochtend had de vrouw een losgeldbrief gevonden. Er was ontdekt dat haar man undercover voor de maffia werkte en door de Mexicaanse maffia was gegijzeld. Om hem terug te krijgen moesten een hoop Mexicaanse peso’s worden verzameld. De vrouw had wel een idee hoe dit gedaan moest worden en vroeg de scouts om hulp. Echter moesten deze zich eerst goed vermommen als echte Mexicanen door een poncho te dragen.
Deze middag hadden we ook nog wat tijd over om de abdij en het museum te bezoeken.

Maandag

Maandagochtend gingen de scouts vroeg op pad met een (nog) onbekende bestemming.
Eenmaal aangekomen was het vrij duidelijk wat er stond te wachten: een mooie kanotocht!
De kanotocht ging door een mooi stuk Luxemburg. Het was ook erg mooi weer!

’s Avonds kwam er bezoek van de vrouw van de vermiste man. Deze had een manier bedacht om het geld te verdienen om haar man terug te vinden.
Ze had een baron gevonden die smokkelwaar naar andere landen moest brengen. De scouts gingen in hun groepjes deelnemen aan het spel, zodat de vrouw kon zien wie van de scouts genoeg geld bij elkaar kon krijgen.

Via een spelbord konden de scouts kiezen naar welke Mexicaanse provincie ze smokkelwaar wilden vervoeren.
Hierbij moesten ze kiezen met welk vervoersmiddel ze gingen smokkelen en konden ze ook douane neerzetten om het andere groepje tegen te gaan met smokkelen.

Dinsdag

Dinsdag was het tijd voor de dagtocht! De scouts gingen goed voorbereid met hun dag rugzakje op pad.
Gelukkig was het vandaag ook lekker weer. Iets minder warm als gisteren, maar dat is niet erg als je zo aan het lopen bent.

Tijdens de dagtocht vonden de scouts ook nog een hoop smokkelwaar die ’s avonds weer ingezet kon worden tijdens de dagelijkse spelronde van de baron.
De dagtocht werd dit jaar snel en zonder problemen uitgelopen.

Woensdag

Woensdag gingen we met de trein op pad, met als bestemming: Luxemburg stad.
Hier kregen de scouts wat vrije tijd om wat winkeltjes te bezoeken en hun lunchpakket op te eten (of niet, en op zoek te gaan naar de MacDonalds).
Hierna gingen we met zijn allen nog lekker zwemmen in Luxemburg. De scouts hadden in de trein al een boodschappenlijstje gemaakt, die, terwijl ze aan het zwemmen waren, zorgvuldig bij elkaar gewinkeld werd door de kookstaf die dit jaar mee was: Linda & Meike.

Nadat ze weer aangekomen waren op het kampterrein uit Luxemburg stad konden ze na het rustuurtje aan de slag met de gehaalde boodschappen om hun eigen verzonnen maaltijd te bereiden op het kampvuur!

Donderdag

Donderdag gingen de scouts aan de slag om een pizza Calzone te maken voor de lunch. Met een pizzabodem van deeg, wat tomatensaus, groente en kaas hadden ze hun eigen pizza’s gebakken in het houtvuur. De pizza’s waren erg geslaagd en smaakten erg goed! Hierna gingen de scouts op pad naar het dorpje Clervaux, althans dat dachten ze.

Onderweg kwamen ze een Mexicaan (een kennis van de baron) tegen die vertelde dat het kamp terrein was ingenomen door de F.B.I. die smokkelwerkzaamheden had aangetroffen.
Gelukkig had deze Mexicaan voor de scouts een noodonderkomen geregeld in de buurt. Hier konden de scouts hun “frietzakje” opzetten en slapen. Ook werd door de kookstaf op locatie een heerlijke couscous-salade verzorgd.

Vrijdag

Vrijdag was het kampterrein weer vrijgegeven en konden de scouts weer terug naar het kampterrein.
Hier kwam de F.B.I. aan het einde van de middag langs. Ze wilden de scouts helpen met het terughalen van de persoon die was gegijzeld door de maffia.

Eén van de twee groepjes had inmiddels genoeg geld bij elkaar gespaard om de gijzelaar terug te kopen. Het andere groepje had het risico genomen om alle smokkelwaar naar 1 land te smokkelen waar helaas douane stond, die vervolgens alles had ingenomen.

Het groepje van Gene had dit jaar gewonnen. Zij hadden genoeg geld bij elkaar gesprokkeld om de gijzelaar terug te kopen!

Zaterdag

Vroeg terug naar huis! Het zomerkamp zit er helaas alweer op.

Geniet nog even na van de foto’s: