Zomertour 2003

Hallo lezers,

Ook deze vakantie zijn de explorers weer op kamp geweest en wel van 15 tot en met 23 augustus. Dit jaar was gekozen voor treinen in Nederland. De bedoeling was dat we ons zouden leiden door een dobbelsteen. Er waren een aantal locaties voorbereid en de dobbelsteen zou bepalen welke we wanneer aan zouden doen. Iedereen ging mee dit jaar en dat betekende dat we met 9 personen de treinen van Nederland onveilig zouden maken. Hoe het is geweest dat kan je lezen in het logboek dat ook dit jaar weer is bijgehouden. De dobbelsteen bepaalde naast de bestemming ook iedere dag wie er in het logboek moest schrijven. Veel lees plezier!

Het reisschema:

• Donderdag: Emmen — Goes
  • Vrijdag: Goes
  • Zaterdag: Goes — Rotterdam

Natuurlijk werd er ook een logboekje bijgehouden:….

Vrijdag 15 Augustus 2003; Rotterdam — Rekken

Rond de klok van 11 uur (’s morgens dus) verzamelde we op het clubhuis. Een voor een druppelde de explo’s binnen. Toen ik aankwam waren alleen Linda en Marjon er nog maar. Iedere explo die binnen kwam moest een stapeltje groepsbagage en een stuk tent inpakken (maar Koen had en hele tent bij zich omdat Sjoerd die geleend had en Marleen was ook eigenwijs en wilde zelf de hele tent dragen) Om kwart over elf konden we dan vertrekken. Uitgezwaaid door de moeders van Eva, Kris en Koen, Esther, Jacqueline en Elly en de vaders van Marleen en John en ook nog door Sjoerd vertrokken we richting station Noord, het vertrek station van de eerste dag. Halverwege de wandeling kwamen we erachter dat het brood voor morgen en de komkommers voor vanavond nog in de koelkast op het clubhuis lagen. Gelukkig was Sjoerd met ons mee gefietst dus die was zo lief om even de broden en de komkommers op te halen. Phew, anders hadden we morgen beroerd veel honger. Op het station moest iedereen even de nieuwe waterpistooltjes van Linda uit testen en Kris moest iedereen gedag zeggen. Vanaf Noord gingen we naar Alexander en vervolgens in een ruk door naar Hengelo. In de trein maakten we vervolgens diverse dingen mee: vallende rugzakken, Eva in een roesje, Tim en Marleen die lagen te maffen en……geen controle! Stempel je daar je kaart netjes voor af…. In Hengelo op naar bus 53 in de richting Haaksbergen. Na deze hete busreis kwam Lauke onze tassen halen en kregen we een stafkaart te leen. We gingen dus lekker een uurtje of twee wandelen. Eenmaal bij Lauke en Jeroen aangekomen zetten we de drie tentjes op en gingen we lekker nasi koken en komkommersla maken. En wat smaakte het lekker na z’n vermoeiende dag! Tijdens het eten kwam Lauke nog even langs met de klus inteken lijst voor morgen (o.a. kast afbreken en het kippenhok omspitten). Terwijl Marjon en Linda de afwas deden ging Eva in haar boek lezen en de vier heren lekker met strandbal en frisbee klooien. A great day was had by all!!!!

Mzl……

Sigrid

Zaterdag 16 Augustus 2003; Rekken

Het is erg vroeg in de ochtend als we (Kris, John, Marjon en Koen) wakker worden. Helemaal aan de andere kant van het weiland ligt de rest (Maleen, Tim, Eva, Linda en Sigrid) nog te slapen in de tent terwijl wij heel stoer buiten in de kou geslapen hebben. We werden een beetje onderkoeld en nat van de dauw wakker. Gelukkig kwam even later de zon op en werd het snel warm. Toen werd ook de rest wakker. Nadat we allemaal wakker waren en ontbeten hadden was het tijd om te klussen. Omdat we een gratis verblijfplaats hadden moesten we wat klusjes doen. Er moest o.a. Een groenstrook gerealiseerd worden, het kippenhok moest opgeknapt worden, er moest puin geruimd worden en het een en ander gesloopt. Ook moest er op de 2 kinderen gepast worden, wat voor Eva afliep met een geurtje. Na een halve dag hard werken was er een hoop gebeurt. Vele handen maken immers licht werk. Na het werk moesten er boodschappen gedaan worden en zijn Tim, Eva, Sigrid en ik gaan zwemmen in de Berkel. Eva ging als enigste niet zwemmen. De frisse duik in de rivier zorgde voor een goede verkoeling met het warme weer. Daarna was het alweer etenstijd. We hadden aardappelpuree met witte bonen in tomatensaus en hamburgers. Dit was best redelijk te eten. Daarna hebben we met een paar mensen nog een wandelingetje gemaakt. Om 21.15 zijn we naar Lauke en Jereoen gegaan om bij hen in de tuin een biertje of wat anders te drinken. Dat was erug gezellig. Toen was het helaas weer tijd. Het is nu 23.16 en einde verhaal.

Koen

Zondag 17 Augustus 2003; Rekken — Oosterend

Het is heel vroeg. Het is 08.00 uur ’s ochtends want we hebben die avond daarvoor een biertje gedronken. Maar nu even de dag zelf. We vertrokken dus om 09.00 uit Rekken naar het station Eibergen maar om daar te komen moesten we eerst 5 km lopen. Maar toen we daar aan kwamen moesten we naar spoor 2b in Hengelo. Toen waren we naar Zwolle en toen Leeuwarden en van Leeuwarden naar Sneek. En toen we daar aankwamen konden we 2 dingen doen: 1) we konden 2 uur w88 op de bus 2) we konden 3 uur lopen. Maar we hebben dat eerste gedaan en toen waren we op het terein waar we moesten zijn en dat zit vlakbij een kroeg en cafe tegelijk en we hebben macaroni op met ham. Het was lekker maar ik ga weer stoppen ik heb geen zin meer. Laterzzzzzzz

Kris

Maandag 18 Augustus 2003; Oosterend

Okeej dan, vanochtend werden we in alle vroegte gewekt (heel subtiel) door schapen, hanen, geiten en asociaal harde kerkklokken. Nou, toen waren we dus half wakker, maar gelukkig kwam Marleen ook nog even onze tent binnen zetten om de andere helft ook te wekken. We waren allemaal nog een beetje duffies dus aan het ontbijt was het wel een beetje rustig nog. En we hoefden geen lunchpakket te maken want we hadden niet zo veel brood (nuttige info). Om 9.45 (Peen zegt 10.30 maar dat maakt niet uit) gingen we even boodschappen doen in het kleine winkeltje in Easterein. Sigrid, Linda, Marleen, Eva en ik dingen daar heen en de jongens gingen pinnen in Wommels. Alleen in het winkeltje hadden ze geen Chicken laat staan Kinky. Dus toen gingen we maar achter de jongens aan om in Wommels de rest van de boodschappen te doen. We dachten dat ze wel een beetje sloom liepen maar dat viel wel mee dus stuurden we een voorbij fietsend mannetje maar even met de boodschap dat ze moesten wachten. Uiteindelijk waren we na de boodschappen best wel laat terug. Ik denk dat het iets van 12 uur was, maar niemand had nog honger dus we wilde nog niet gaan lunchen. Er werd dus maar besloten dat we tot 1 uur gingen chillen en dan eten. En na het eten gingen we kanoen! Dat was heel kik. We hadden 3 eenpersoonskano’s en 3 tweepersoons. We hadden van de vriendelijke meneer van de minicamping een kaart gekregen en daar stond een eilandje op met een kabelbaan en een scouting gek. Maar we waren het kaartje vergeten dus toen konden we het niet vinden. Het was toch wel heel erg leuk ook al konden we dat eilandje niet vinden. We hebben lekker gekanoed, iets van twee uurtjes of zo en toen gingen we weer terug naar onze tenten. Tegen de tijd dat we terug waren was het al weer tijd om te gaan koken. Sigrid en Eva hadden heel lekker Kinky Chicken gemaakt en we hadden ook lekker vla en yoghurt toe vandaag. Onder het eten ging de discussie al dat John, Koen en Kris een hekel hebben aan sandalen en wij zeiden dus dat ze i.d.d. niet mooi zijn maar dat ze wel lekker lopen. Maar daar waren ze het dus toch maar niet mee eens. Dus ontstond er een groots Jezus-Schandalen-Afpak-Gevecht. Nou, toen even snel de afwas gedaan en toen hoorde ik muziek van de fanfare. Dus gingen Sigrid, Eva en ik even kijken waar dat vandaan kwam. Om ongeveer 10.00 of zo kwam iedereen terug en die zitten nu lekker gezellig te klessen bessen of zo met z’n alle. Alleen Marleentje ligt al lekker op d’r bedje en ik ben dit aan het schrijven. Maar daar ga ik nu mee stoppen want de dag is voorbij en morgen gaan we naar Emmen maar dat gaat iemand anders vertellen.

Marjon

Dinsdag 19 Augustus 2003; Oosterend — Emmen

Lief Logboek
Het is vandaag alweer dinsdag. Een nieuwe dag vol met nieuwe avonturen, belevenissen, ervaringen, emoties enz. Maar ik zal bij het begin beginnen. Het is dinsdagochtend en ik word wakker gemaakt door een bange Eva die zegt dat het regent (bang vanwege de regen). De dag begon dus goed met een harde regenbui en vroeg opstaan. We konden nog een tijdje blijven liggen maar daar kwam Marleen een einde aan maken door (te vrolijk) bij iedereen aan te kloppen. Dus opstaan, met z’n drieen inpakken in een klein tentje en daarna beginnen aan het ontbijt. Ontbijten in de regen, dus lekkere soppige boterhammetjes. Gelukkig stopte het met regenen want de echte bikkels gingen lopen maar die hadden niet zo’n zin in zwemmen. Eerst liepen we met z’n alle naar het busstation en daar begonnen de bikkels aan hun tocht. De mietjes namen met alle bagage het busje naar Mantgum. Na z’n 9 km rechte wegen dwars door Friesland te hebben genomen kwamen we aan bij het station. Onder weg nog een toeristische toren langs gegaan en illegaal een stuk afgesneden over de spoorlijn. We namen de trein van Mantgum naar Leeuwarden en van Leeuwarden naar Zwolle en van Zwolle naar Emmen. Op de reis was er niet veel gebeurtd behalve dat Kris en John weer achter elk meisje aan liepen. Van station Emmen liepen we naar de camping (die ik en Eva hadden opgezocht) en gelukkig hadden ze nog plek voor een paar arme explo’s. Na de tenten te hebben opgezet hadden we nog een hele middag dus de niets-te-doen-mensen (geen-leven-mensen) gingen nog even treinen naar Coevoorden. De overige mensen gingen boodschappen doen en ik ging luieren. Toen iedereen terug was begonnen we aan de kant en klaar maaltijden namelijk bami. Deze was gekookt bij Petra thuis en lekker aangebrand. Jammer genoeg moest ik afwassen samen met Linda dus we hadden er een hele klus aan. ‘S avonds gingen we nog verstoppertje doen in het bos en daarna kaarten. En toen………….was het bedtijd.

Tot morgen

Mzzl

Tim

Woensdag 20 Augustus 2003; Emmen

O (piep) logboek

Het was vandaag een grafdag. We zijn eerst na het ontbijt naar een hunnebed geweest en toen zijn we naar de grafheuvel gaan zoeken en niet gevonden. De helft van de groep zijn gaan zwemmen en de andere zijn een biertje gaan halen en dat was best lekker. En daarna een water meloen gegeten een paar aardappels geschild en geprobeerd te koken op gas tankjes maar dat lukte niet dus zijn we na een uurtje uitgenodigd om ergens binnen te koken en dat ging beter en het smaakt best wel lekker dat eten daarna hebben we een discussie gehad over wie er ging afwassen en het laatste dat we deden was verstoppertje in het bos kortom het was weer een (piep) dag.

John

Donderdag 21 Augustus 2003; Emmen — Goes

Heey hallo logboekje

Nou inmiddels zijn we op onze laatste plek beland (Goes). Rond een uurtje of 10 zijn we vertrokken uit Emmen. Eest naar de trein lopen en toen nog ff wachten op de trein. We moesten wel helemaal tot het eind (Zwolle) en daar weer wachten op de volgende trein. Na even te hebben gewacht en een heerlijk stukje pizza gegeten te hebben gingen we verder met de sneltrein richting Roosendaal. In de trein hadden we ons eigen concert van John en Marjon die Avril Lavigne zongen. Tot zondag kunnen we nog opgeven voor Idols 2, dus dat moet nog wel ff gebeuren. Ook was Kris helemaal in zijn element, want er kwam volgens hem een mooi meisje binnen. Hij wou erachteraan maar was vergeten dat het kussen nog om zijn nek zat, dus lekker charmant Kris. Uiteindelijk kwam ze toch naast hem zitten en werd hij helemaal stil en verlegen, maar helaas moest ze er in Etten-Leur uit en toen was Kris Cago (even inbreken: dus Als je dit leest Bianca neem dan even even contact op met Kris via het kopje contact kies daar dan voor explorers en ik zal er voor zorgen dat Kris je mailtje krijgt). Maar goed in Roosendaal moesten wij eruit en moesten we zelfs rennen om de trein te halen. Ja en toen waren we al in Goes. En was ’t dus tijd om die natte tenten op te zetten. Aangezien al het snoep op was wilde iedereen mee boodschappen doen en werd er een heleboel snoep gekocht. Na het eten van de overheerlijke macaroni zijn Koen, Marjon en ik naar Vlissingen gegaan en hebben daar een overheerlijk ijsje gelebberd. Ja, en aangezien het de een na laatste avond was hadden we wat lekkers te drinken zoals Rose en Martini. En nu is iedereen mega melig behalve Marjon. En nu gaan we allemaal slapen voor zover dat lukt.

XXX

Peentje

Vrijdag 22 Augustus 2003; Goes

Hallo Mensen,

Het is vrijdagochtend 08.05 als ik wakker word. Als ik goed luister hoor ik wat geklets in de andere 2 tentjes die aan het ontwaken zijn. Eigenlijk waren we van plan om vandaag naar het park te gaan en daar te gaan zwemmen maar helaas werkte het weer niet echt mee. Het was een druilerige dag en daarom werd er even overlegd wat we gingen doen in de kattepis tent (de tent met Marjon en Koen als hoofdbewoners die gisteren als toilet was gebruikt door een kat). Omdat er hier geen douche is hebben we besloten te gaan zwemmen in het overdekte zwembad hier in Goes. Iedereen kwam in beweging. Sommige moesten zich nog aankleden en andere pakte de ontbijtspullen al. Het begon zachtjes te regenen en we smeerden dus snel nog even een lunchpakket. Daarna snel opruimen en tandenpoetsen. We "slenterde" door het centrum naar het zwembad. Daar aangekomen dook iedereen het water in. Het was nog niet eens 11.00 en de octopus in het grote bad was al veroverd. Marjon mocht niet zwemmen i.v.m. haar "schurft" (Marjon roept nu:"Ik heb geeen schurft!!!!!!"). Dus zij nam plaats aan een tafeltje met een puzzelboekje en Derfneknarf. Na een tijdje bezeerde Marleen haar knie en niet lang daarna gingen Linda, Sigrid en Marleen chillen aan de droge kant van het glas. De rest bleef nog de rest van de middag zwemmen en dat kwam volgens ons door wat vrouwelijk schoon. Rond 16.30 ging iedereen aankleden en liepen we naar de andere kant van de stad waar de groep zich splitste in 2 groepen. De ene groep ging boodschappen doen en de ander groep ging alvast terug. Na de boodschappen werd de groep weer gesplitst. Een gedeelte zou terug gaan om pinda saus en salade te maken terwijl er patat gehaald werd. Alleen was Sigrid vergeten de sleutel te geven dus die voorbereidingen konden niet helemaal plaats vinden. Omdat iedereen moe was werd er na het eten wat rond gehangen en ging iedereen op tijd slapen.

Groetjes,

Linda

Zaterdag 23 Augustus; Goes — Rotterdam

Ha logboek,

Eindelijk is het dan mijn beurt om te schrijven. Om ongeveer 8 uur was iedereen wel z’n beetje wakker. Veel tijd om even lekker wakker te worden was er niet want o.a. Mijn tent was een ***(piep,piep) zooi! Snel, snel, snel alles opruimen en daarna een lekker boterhammetje eten. Om 10.00 was er nog even wat tijd om te winkelen in Goes (er was ook markt). Toen Tim en ik het een beetje gehad hadden zijn we nog even een kerkje gaan bezichtigen. Na 3 x door het winkelcentrum hebben gelopen op zoek naar de anderen besloten Tim en ik toch maar om niet voor de 4e keer het centrum te zien. Toen we bij het clubhuis (nog steeds in Goes) aankwamen bleek echter dat de anderen daar zaten. Om kwart over 12 gingen we bepakt en bezakt naar het station en om kwart voor 1 hadden we de trein naar Rotterdam centraal. Van hieruit nog 1 halte naar Noord en toen lopen naar het clubhuis. Hier aangekomen alles opruimen en nu zit ik hier te schrijven. Het was een leuk maar wel lang (9 dagen) kamp met zijn leuke en minder leuke momenten. (dat sloeg nergens op maar dat moest er even uit)

Doeg

Dikke Kus -X-

Eva

Nog een aantal leuke sites: