Zomerkamp

Er gebeurde weer van alles tijdens het zomerkamp van de Scouts in Ommen. We hadden nog maar net ons kampement opgebouwd of we bleken in een vikingwereld beland te zijn, waarbij om land gestreden moest worden. De stukjes hieronder uit de De Vikipedia, onze kampkrant, geven een mooi overzicht.

Vikings weer op strooptocht! Gisteravond waren de scouts getuige van de terugkeer naar de oude tijden. De vikingen hebben de afgelopen jaren steeds minder aandacht besteed aan veroveringen en plunderingen, maar dit bleek oppergod Odin een doorn in het oog. Voor het oog van de scouts daagde hij vikinghoofdmannen Plundra en Birkeland uit om zo veel mogelijk land te veroveren in een week. De beloning voor de winnaar: de hand van Freya, de straf voor de verliezer: een zekere dood. De scouts zullen een beslissende rol spelen bij de strijd. — uit De Vikipedia, 20 juli 2014.

Geld? Huh? Birkeland en Plundra stonden met hun ploegjes klaar voor de strijd toen bleek dat ze een belangrijk element missen: geld! Dit blijkt nodig te zijn om land te kopen, verdedigingswerken te bouwen, aanvalslegers te betalen, koeien te laten grazen, ijzermijnen te ontginnen, en zo voorts. De Birkelanders en de Barbaren zullen deze oorlogskas gaan spekken, zodat dagelijks na de hoofdmaaltijd gevochten kan worden. — uit De Vikipedia, 20 juli 2014.

Vandaag zijn zowel de Birkenlanders als de Barbaren aan een zware dagtocht begonnen door het ruige weer. Hierbij was de natte kaart lezen een extra uitdaging … — uit De Vikipedia, 21 juli 2014.

Who want to marry a viking godess? De strijd om de hand (en liefde) van Odin-dochter Freya is losgebarsten. Wie o wie weet haar hart te veroveren: Birkeland of Plundra? — uit De Vikipedia, 21 juli 2014.

Vikingen kiezen koers! Tijdens de strijd gisteravond begon zich een duidelijke verdeling tussen de ploegjes af te tekenen: kiezen De Barbaren het ruime sop, de Birkelanders proberen voet aan wal te krijgen met akkers en mijnen op het land. Ook kiezen de Birkelanders de vredenlievenheid van Saturnus, terwijl hun tegenstanders de oorlogszuchtige kant van Odin opzoeken. — uit De Vikipedia, 22 juli 2014.

Knarrace gaat voor de wind Alhoewel de knar van De Birkelanders sneller was, was Freya meer onder de indruk van de chromen schilden van De Barbaren. — uit De Vikipedia, 24 juli 2014.

Vikingen zoeken het hogerop Het klimmen ging voerspoedig, op een enkeling na die met zijn hoorns in de takken bleef hangen. Robin Hood maakt zich volgens de geruchten druk om concurrentie en zou aan het bouwen van een knar begonnen zijn. — uit De Vikipedia, 24 juli 2014.

Vikingen plunderen Ommen! Vooral de snoepwinkels zijn zwaar getroffen bij deze plundering. Ook voor de avondmaaltijden werd proviand buitgemaakt. — uit De Vikipedia, 24 juli 2014.

Kampvuur Gisteravond hielden de vikingen een gezamenlijk kampvuur met de piraten. Hierbij werden verschillende tradities uitgewisseld. — uit De Vikipedia, 25 juli 2014.

Vrijdagavond barste uiteindelijk de eindstrijd los waarbij De Birkelanders een beslissend overwinning maakte op De Barbaren en daarmee het kamp wonnen!