Voetjes van de vloer

Zaterdagmorgen 24 maart verzamelden de scouts zich, bepakt en bezakt, op het clubhuis. Op het programma stond namelijk een weekend "Voetjes van de vloer", alhoewel niemand precies wist wat dat in zou houden.

Maar de bedoeling werd al snel duidelijk; de scouts zouden koken, eten en slapen op een zelfgepionierde toren overnachten. Dat beloofde dus erg spannend te worden. Maar voordat het zo ver was moest er dus nog flink de handen uit de mouwen gestoken worden om de toren te bouwen. Bovendien moesten alle sjorringen echt strak zitten, want het was natuurlijk niet de bedoeling dat de scouts ’s nachts naar beneden kwamen rollen. Zo nu en dan moest er dus wel eens een sjorring opnieuw, en dat leverde niet altijd blije gezichten op.

Het hele bouwwerk begon met losse onderdelen op de grond, maar naarmate de dag vorderde begon de toren langzaam aan vorm te krijgen. Op een gegeven moment moest al het werk bovenop gebeuren, dus dat betekende een hoop klauterpartijen. Toen de bodem van tafelbladen en de reling eindelijk klaar waren begon het al donker te worden, dus werd het snel tijd om te gaan koken. De macaroni ging er na een zware dag zeker in.

Na het eten was het tijd voor een potje verstoppertje. Omdat het stikdonker was werd dat extra moeilijk. Ondertussen zette de leiding een tent op bovenop het platform. Vervolgens hebben we nog lekker een tijdje bij het kampvuur gezeten, en toen werd het tijd om naar bed te gaan, met een ladder.

Na een koude nacht, die gelukkig dankzij de zomertijd een uurtje korter duurde, brak een nieuwe dag aan met helderblauwe lucht. Vlug werden de slappspullen en de tent opgeruimd, zodat we lekker in het zonnetje konden ontbuiten.

Daarna was het tijd om de toren weer af te breken. Dat ging een heel stuk vlotter dan het opbouwen; binnen 1,5 uur was er van een dag noeste arbeid weinig meer te zien! De rest van de ochtend hebben we nog stand-in-mand en andere spelletjes gedaan, totdat de ouders om 12 uur kwamen om de scouts weer af te halen.