Schemer Minihike

Natuurlijk deden de Scouts van onze groep ook mee aan de Schemer-Mini-Hike van de Cirkel Scouts van Regio Rond de Rotte. De Regioactiviteit vond plaats in het Lage Bergsche Bos vlakbij Bergschenhoek. Rond de klok van 3 moesten we ons verzamelen bij een van de Startpunten, waar we ons tevens konden inschrijven. Ondanks dat het droog was, werd besloten om zo snel als mogelijk van start te gaan. Het was namelijk nogal frisjes vandaag. Het doel van deze dag was om behalve veel lol te beleven ook nog eens het insigne Wandelen te behalen. Aangezien er ruim 150 deelnemers verwacht werden, waren er in Nederland nog nauwelijks insignes te krijgen. Die waren namelijk allemaal hier.

Na een korte toelichting door de Cirkelcoordinator konden we onder de bezielende leiding van Judith al snel van start. Dat ging even duren, want er moesten aan deze zijde van de route totaal 17 ploegen van start gaan. Uiteindelijk konden we dan toch op weg. Afhankelijk van de Route die je kreeg toegewezen startte je links- of rechtsom. De ene ploeg moest derhalve beginnen met een paaltjes route, de andere met het volgen van de pijlen op de getekende kruisingen. Zeker bij daglicht is dat goed te doen.

Dit klinkt allemaal vrij simpel enkel bij de eerste posten kregen de deelnemers direct maar wat theoretische problemen en vragen voorgeschoteld. Vragen over de voorbereiding van een flinke wandeling, de kleding, schoenen en het weer bijvoorbeeld (Post 1). Vervolgens kon je vragen oplossen over het gebruik van stafkaarten en het kompas (Post 7). Dat was alweer een stuk lastiger. Na het volgen van een routebeschrijving of het betere kaartleeswerk bereikten we de volgende posten: Het werken met een GPS-ontvanger (Post 6) om een ’toverwoord’ te vinden die ergens verstopt was. Aan de andere kant van de route moest je trachten allerhande vragen op te lossen die over de natuur (post 3) gingen. Had je dat overleefd tijdens de intredende duisternis, dan werd het echt lastig. Met behulp van een kompasroute moest getracht worden een skiberg (post 4) te vinden en te beklimmen. Enkel wisten we dat toen zelf nog niet.

Met behulp van een zaklantaren werd er aan de andere kant van de route driftig gezocht naar stroken reflecterend karton die vanaf post 6 naar post 5 moest gaan leiden. Die zelfde stroken hingen ook aan het einde van de kompas-uitdaging. Na enig speurwerk werd dan ook Post 5 gevonden, waar de Wandel-EHBO op het programma stond. Onder het genot van een broodje warme worst leek dat geen problemen op te leveren….. Vreemdgenoeg waren er verscheidene ploegen vanaf post 4 via de kompasroute op post 6 aangekomen….hoogst eigenaardig, temeer daar er bruggen gevonden moesten worden in plaats van klimbergen…

Het vervolg van de routes laat zich raden. We passerden namelijk de gelijk gestarte ploeg en maakten de andere kant van de route mee tot we weer bij ons startpunt aankwamen. Daar wachte ons een warme beker soep uit eigen keuken. Hillegersberg bemande/vrouwde deze post namelijk zelf. Dus een warm onthaal bleef letterlijk niet uit. Het insigne Wandelen werd in de wacht gesleept, dus daarin waren ook wij geslaagd.

Ondanks de frisse weersomstandigheden konden we zeggen dat deze middag en avond goed besteed waren. Onderweg stond wel wat vastgevroren leiding langs de route om de verschillende posten te begeleiden, maar dat schijnt er voor de meeste groepen dan ook bij te horen. Scouting is immers je grenzen verleggen….toch?!

De starrenburg groep heeft wat dat betreft een afwijkende gedachte en had echter een halve vrachtwagen met spullen aangevoerd, waaronder een luidruchtige generator, een elektrische kachel, stoelen en allerhande luxe-problemen. Onderkoelingsverschijnselen hebben zich hier dan ook niet voorgedaan. Warme koffie daarentegen natuurlijk wel. Kort samengevat een geslaagde activiteit.

Heb je ook leuke of gekke foto’s gemaakt? Stuur ze dan op geef ze mee aan je leiding, dan komen ze vanzelf online te staan.

De organiserende werkgroep:

Judith, Evelein, Dennis, Martijn en Richard