RSW 2009

Vrijdag 27 maart

Na het werk en school was het voor de meeste mensen (die iets met scouting te maken hebben) van regio Rond De Rotte stressen geblazen, want de regionale scoutingwedstrijden (RSW) stonden weer voor de deur! En zo ook voor Scouting Hillegersberg. Na al vorig jaar begonnen te zijn met plannen en twee weken voorbereiding met de kinderen was het tijd om onze eer te gaan verdedigen. Twee patrondes reisden dit weekend af naar het scoutscentrum: Joep, Rutger, Dennis en Rick als eerste patronde en Suzy, Bart, Thomas, Jet en Sophie als de tweede. Meike, Tim en ik gingen mee als leiding en verder waren we dit jaar helemaal sterk vertegenwoordigt omdat ook de explo’s (Sjoerd, Koen, Jessica, Iris en Max) meegingen als werkgroep om te helpen met van alles en nog wat, Explo’s bedankt!

Dit jaar was ook gelijk een extreem korte RSW, zaterdag om 17.00 zou het alweer afgelopen zijn. De reden van deze 23-uursrace was geheel te danken aan de Rotterdam Jamboree die ook al de nodige dagen op zou slurpen (helaas is inmiddels bekend geworden dat deze is afgelast, te weinig aanmeldingen snik snik).

De RSW begon voor ons leiding al gelijk goed met het feit dat de door ons georganiseerde tocht (samen met de Robert Baden Powell-groep) die avond al ging plaatsvinden! Nog meer stress!!! Na een hels karwei, lees: 20 GPS’en instellen, konden de 37(!) groepjes rond 20.00 op pad. Na een hele avond lopen, GPS’en, bootje varen, graden schieten, de goede weg zoeken, op de goede weg gezet worden door leiding en wegrennen voor leiding met fototoestellen was iedereen weer rond 1:00 uur terug op het kampterrein. En wat bleek: onze jongens en meiden hadden het lang niet zo slecht gedaan! Nadat de kids naar bed gingen en (hopelijk) gingen slapen, moesten de punten nog (even) geteld worden. Toen zaterdagochtend vroeg de puntentelling eindelijk rond was kon ook de leiding even een oogje dichtdoen.

Zaterdag 28 maart

Rond 8:00 uur gingen de wekkers af en na wat geeuwen en mopperen kropen we de tent uit om vervolgens meer dan 200 kinderen te zien die uit alle macht met z’n allen onder het grote afdak probeerden te schuilen. Toch maar even de binnenboel opengooien dus zodat men ook daar kon ontbijten, want regenen, dat deed het genoeg die ochtend. De explo’s rende heen en weer om alles en iedereen van brood te voorzien en de leiding van koffie. Hele broden werden in recordtijd door de massa opgenomen alsof er geen enkele scout aan had gedacht snoep zijn tent in te smokkelen die avond ervoor. Toen de hele ontbijtcyclus ten einde was werd voor de eerste keer een tussenstand bekend gemaakt en begon de strijd pas goed. Daarna volgden er een groots opgezet postenspel waarbij de scouts stempels konden verdienen voor elke voltooide post en dus zoveel mogelijk stempels moesten binnen zien te harken.

Na vele posten te hebben afgestempeld, was het tijd voor de kookwedstrijd en konden er dus nog meer punten verdiend worden. Gelukkig begon het tijdens het koken een beetje droog te worden en was er zelfs af en toe een soort van zon waarneembaar. De scouts kregen een aantal etenswaren die ze op een zo goed mogelijke manier moesten klaarmaken. Voor het toetje moesten ze van te voren zelf iets bedenken en dus ook eigen ingrediënten meenemen. Onze scouts bleken uiteindelijk ware Joop Braakhekken want ze werden zomaar even 4e en 6e met het koken!

Na deze uitgebreide lunch was het tijd voor een bizar uitgebreid (en voor de verandering ook nog eens goed in elkaar stekend) handelsspel. De scouts moest grondstoffen uitwisselen en inwisselen voor gebouwen om zo nog meer grondstoffen en gebouwen te vergaren (Kolonisten van Catan, je weet toch!) Vanaf het moment dat er gehandeld en gebouwd moest worden, veranderden alle scouts in zwaar fanatieke keiharde zakenlui en probeerde iedereen met een soort alles-of-nietsmethode de laatse punten voor zich te winnen. Alles en iedereen rende door elkaar heen en schreeuwde elkaar toe wat ze nu wel of niet moesten kopen, een erg mooi gezicht vanaf de zijlijn.

Toen ook dit spel ten einde was gekomen, was het zowaar alweer tijd om op te gaan ruimen (!?), toch raar zo’n korte RSW. Na alle tenten weer in hun zak gefrommeld te hebben en de auto’s weer waren afgeladen was het tijd voor de einduitslag! Ook was er verder nog een soort van woestijnthema gedurende het hele kamp maar dit was echt te vaag om er ook maar wat zinnigs over op te schrijven. Na eerst een ellenlange lijst van groepjes gehad te hebben kwam eerst het jongensteam van Joep op plek 26 en na weer een hele rij van groepjes en toenemende spanning onder de kids (en onder de leiding natuurlijk!) kwam het groepje van Suzy als 5e uit de race! Een hele goede prestatie van beide teams aangezien er toch bijna 40 ploegen meededen! Toen iedereen elkaar gefeliciteerd had en z’n spullen had gepakt, was het toch echt tijd om te gaan en was de RSW ineens weer voorbij!

Een kort maar krachtig maar vooral erg leuk weekendje!!

Marcel