Open dag

"Wat is scouting" was de vraag die zaterdag 1 oktober centraal stond. Wij weten het natuurlijk, maar de kinderen die niet op scouting zitten zullen zich wel afvragen wat wij allemaal doen op zaterdag. Daarom was er een open dag bij ons en bij nog acht andere groepen in Hillegersberg. Overal was een andere activiteit te doen, zoals fikkie stoken, zeilen, sporten, pionieren, en ga zo maar door. Op de Weissenbruchlaan stond een grote informatietent en over de voor- en achterplas voeren bootjes heen en weer om geïnteresseerden bij de groepen te brengen. Zo kon iedereen verschillende scoutingactiviteiten uitproberen en bij elke groep de sfeer proeven.

Bij ons was het thema ‘creatief’, en dat betekende dat je buttons kon maken en sleutelhangers knopen. Maar daarnaast waren er ook actieve dingen te beleven; binnen kon je sjoelen en pannenkoekjes bakken op waxinelichtjes, en buiten kon je elkaar met een zak sponzen van de evenwichtsbalk afmeppen. Ook was er een vuurtje gemaakt om popcorn op te bakken. Helaas waren we de deksel op de pan vergeten en moest iedereen proberen de wegspringende popcorn met een bekertje op te vangen.

De scouts hadden voor de show een tent opgezet. Trouwens, het hele clubhuis en de ingang van de Molenwerf waren feestelijk aangekleed. Toen het 13:00 uur werd, en de opkomst voor de scouts officieel was afgelopen, bleven de meeste van hun nog gezellig hangen. Helaas hadden we op dat moment pas één kijker gehad. Tijdens de opkomst van de welpen en kabouters en de bevers kwam er gelukkig wat meer belangstelling op gang, en uiteindelijk zijn er toch nog wel behoorlijk wat nieuwsgierige kinderen komen kijken. Hopelijk hebben die nu een beetje een idee van wat scouting is. En hopelijk vonden ze het zo leuk dat we ze nog vaker zien.