Geschiedenis de Molenhorst

In 1756 werd op de Molenwerf in Hillegersberg een achtkantige stellingmolen gebouwd : “De Jonge Adriaan”.
Deze molen was oorspronkelijk ingericht als snuifmolen.  Later werd het een snuif- en korenmolen en weer later alleen korenmolen.
Op 21 juli 1885 brandde de molen af.

Hierna werd de nieuwe molen gebouwd:

Molenaar P. Hoogendam liet de molen herbouwen, hoewel hij al in 1877 een locomobiel bij zijn molen had laten neerzetten als hulpkracht.
De nieuwe molen werd opgetrokken in steen, vanwege protesten door omwonenden die geen houten molen meer in hun buurt wilden omdat hun huizen bij de brand van de molen ook bijna in rook waren opgegaan.
De nieuwe molen – met een korte en dikke romp – werd gebouwd voor Arie Visser uit Voorschoten.
Hoogendam bleef echter gewoon de molenaar. B. Oskam was in 1905 eigenaar en enkele jaren daarna nam de firma Stok & Den Boer De Korenbloem over. In 1920 werd het malen op wind gestopt en werd de molen omgebouwd tot een (voor die tijd) moderne bloemfabriek.
Kap, wiekenkruis en stelling werden verwijderd en er bleef een kale romp over.
In de molen werden elektromotoren geplaatst met een totaal vermogen van 125 pk.

Helaas heeft ook deze molen er niet lang gestaan. Op 12 november 1921 brandde de romp uit van deze molen.
Herstel volgde nog, maar omstreeks 1930 werd de bloemfabriek (en dus ook de romp) gesloopt.

ScannedImage-2Molenwerf 1903

Een leuk detail is dat de molensteen van de Molenhorst nog te vinden is onder het clubhuis, en  er nog korenhalmen groeien op het huidige scouting terrein.

Informatie gebruikt uit:
De Molens van Rotterdam in oude ansichten deel 2, J.S. Bakker.
Overschie, Hillegersberg en Schiebroek in oude ansichten
Informatie van Rob Pols.