Groepsweekend 2013

Het leek allemaal niet zo ver rijden naar het groepsweekend. Maar nauwelijks aangekomen, bleek dat we in het land van Siam waren beland. De koning van Siam stond klaar met de koningin om ons welkom te heten … nou ja, eigenlijk kreeg hij er geen woord tussen want de koningin was nogal een bazig type die gelijk het woord overnam. Hoe dan ook, we begonnen direct aan de koningsspelen ter ere van hun aanwezigheid. Het koninklijk echtpaar bleef nog eventjes hangen, maar op een gegeven moment moesten ze zich toch weer met de staatszaken gaan bemoeien. Bovendien had de koning het koud gekregen.

Na de spelen was het tijd om onze boterhammetjes op te eten. We zaten net lekker in het zonnetje toen het koninklijk echtpaar er weer aankwam. Maar hoe? De koning had allemaal zwarte vegen op zijn gezicht en zijn kroon was weg! Die arme koning van Siam die had het namelijk zo koud, dat hij zijn kop in de kachel had gedouwd! En daarbij was zijn kroon gesmolten. De koningin was furieus!

De beteuterde koning vroeg daarom of alle scouts wilden helpen om een nieuwe kroon te maken. Dat wilden we natuurlijk wel, en daarom gingen we snel met zijn allen op zoek naar goudklompjes en gouden sieraden die her en der in het land liggen. Onderweg kregen we gelijk de kans om te leren hoe je het koninklijk echtpaar begroet en om nog aan het koningslied te schrijven.

Terug op het terrein hebben we onze slaapplaatsen klaargemaakt en nog een paar spelletjes gespeeld. En daarna begonnen we aan het diner, waarbij we opnieuw verblijd werden met het bezoek van het koninklijk echtpaar. Konden we mooi onze groet in de praktijk brengen. Voor het toetje moesten we nog even zelf aan de slag: de pudding, het flesje azijn dat daar zo lekker en fijn bij smaakt, en de andere ingrediënten lagen verspreid over het terrein en die moesten we dus eerst zelf bij elkaar scharrelen.

Daarna hebben we lekker bij het kampvuur gezeten en langzaam aan werd het voor iedereen bedtijd …

De volgende dag vertelden de koning en koningin bij het ontbijt dat er een smid was ingevlogen om een nieuwe kroon te maken. Alleen moest hij nog wat inspiratie hebben, dus hebben we ook allemaal zelf een mooie kroon ontworpen. Ook hebben we een kennisquiz gespeeld en nog een spelletje gedaan.

Toen was het eindelijk zo ver: de nieuwe kroon was er, en wat voor een! Hij bleek perfect te passen op het hoofd van de koning … en dat niet alleen, want toen hij eenmaal een waardige kroon had, ging hij zich eindelijk gedragen als een koning. En kreeg hij eindelijk een weerwoord voor de bazige koniningin!

Eind goed, al goed. Het koninklijk echtpaar bedankte ons hartelijk voor onze hulp en gingen er toen weer vandoor om staatszaken te regelen. Bij ons stond nog het overvliegen op het programma: de overvliegende Bevers raakten traditioneel hun staart kwijt, de Welpen werden traditioneel uitgeschud, en de Scouts eindigden traditioneel in de sloot. Ook namen we afscheid van Max, die stopt met leiding geven.

En toen vertrok iedereen weer met zijn of haar ouders naar huis, terugkijkend op een leuk maar vermoeiend weekend in het mooie land van Siam.