Groepsontwikkeling II

Vandaag was een hele bijzondere dag voor iedereen binnen onze groep. Voor de jeugdleden omdat dit een van de weinige dagen buiten de vakanties om was zonder opkomsten. Voor de leiding en het bestuur omdat zij in Voorburg werden verwacht in plaats van op het clubhuis. In 2013 had de groep al eens meegedaan met het project groepsontwikkeling. Omdat we nu veel nieuwe leiding hebben en wilden weten hoe we ervoor stonden, hebben we hier een vervolgsessie voor gedaan.

We begonnen de dag met het kijken van een filmpje van een Deense leidster die een presentatie gaf wat voor haar de meerwaarde is van scouting. Hierna nam Bart van Bree, groepscoach van de regio, met ons de resultaten door van de enquête die we afgelopen maand verstuurd hadden naar ouders, scouts, explorers, leiding en bestuur. Hieruit bleek dat we best trots op onszelf mogen zijn.

Het volgende onderdeel was een cultuurspel. Er waren drie groepjes die een een bepaalde cultuur uitdroegen. Per ronde mocht er een iemand van het groepje bij een ander groepje gaan kijken om te ontdekken wat hun cultuur was. Maar er bestond een kans dat ze keihard werden weggestuurd als ze de cultuur niet goed bepgrepen. Want wat normaal was in een bepaalde cultuur, was lang niet altijd gangbaar voor de rest.

Na een heerlijke lunch in het zonnetje was het tijd voor de workshops. De leiding kiezen uit een workshop doorlopende leerlijn binnen scouting, een financieel spreekuur, een post om te bedenken wat we gaan doen met de opmerkingen uit de enquête (en hoe), en een bijspijkercursus over Scouts Online, het online programma van Scouting Nederland. Iedereen kon lang of kort blijven bij een onderdeel en er werd veel informatie uitgewisseld.

Er is deze dag hard gewerkt om onze groep nog beter te maken en ik wil dan ook alle aanwezigen bedanken voor hun inzet en inspiratie!