Explo’s gaan voor gratis

Afgelopen zaterdag leek het een van de eerste (en ook gelijk een van de laatste) normale Explo-opkomsten van het seizoen te worden, waarin wat plichtmatige dingen moesten worden afgehandeld. Al snel worden we van die gedachten afgeholpen als Suzy haar mobiel tevoorschijn haalt met daarop een advertentie van een gratis buffet ergens in de stad, want “dat zeiden ze op de radio”. Een eerste belletje leert al snel dat “gratis” staat voor €5,- entree. Toch is de nieuwsgierigheid van de dames inmiddels al ver boven de grenzen uitgestoken waarin geld nog een rol speelt, en dus word er snel even wat papierwerk afgehandeld om daarna op de fiets te springen richting het centrum.

Onderweg doen de Explorers hun naam eer aan en komen alle scoutingtechnieken aan bod om dit vrijgevige restaurant te kunnen vinden (lees: de iPhones komen tevoorschijn). Eenmaal aangekomen bij dit “restaurant” springen de vraagtekens op want dit gebouw heeft er toch alle schijn van een soort van club te zijn. Als er dan ook nog een uitsmijter vraagt naar de leeftijd van de Explorertjes bereidt de begeleiding zich voor op een enkeltje shoarmatent aangezien de minimumleeftijd 21 jaar bedraagt. Maar doordat we van te voren gebeld hadden (en er verder bijna geen levende ziel te vinden is) mochten we zowaar naar binnen en ook nog eens voor de helft van de prijs! Kassa!

Eenmaal binnen blijkt ‘Swing’ (de naam van de tent) een club van nog geen maand oud, die met de (tijdelijke) gratis-buffetactie een bekende naam in het nachtleven van Rotterdam wil worden … de Explo’s op het lijf geschreven dus!! Het buffet stelde uiteindelijk niet zo heel veel voor, maar gezellig was het wel en ook de mensen van de muziek verstonden hun vak. Ook konden er verzoekjes aangevraagd worden, iets wat je ons geen twee keer hoeft te vragen natuurlijk. En toen de band uiteindlijk ‘Iris’ (Goo-goo-dolls) voor ‘Iris’ (Explo) speelde, en het zowaar drukker werd in Swing, kwam deze hilarische opkomst weer ten einde.