Explorers op Zomerkamp

De explorers hebben hun zomerkamp in België overleefd. Onderweg hebben ze een logboek bijgehouden van hun belevenissen, je kunt het hieronder lezen. Literaire wonders die liever plaatjes kijken kunnen hun hart ophalen bij het bekijken van de foto’s.

Zaterdag, 14-08-2004

Yo Logboek :p

Alles Chill? Met mij is allez flex. Vandaag was een hele spannende dag. We gingen namelijk op kamp. Jazeker. Het begon allemaal op zaterdagochtend om half 8 toen mijn wekker mij wekte. En na mijn dagelijkse ochtendrituelen konden we eindelijk op weg naar het clubhuis. Eerst even Eva ophalen. In ieder geval we gingen naar het clubhuis de Molenhorst. Daar aangekomen moesten we de laatste spulletjes inpakken en kregen we de kampdas uitgereikt. Een zeer creatieve blauwe bloemetjes en sesamstraat-figuurtjes-achtige das. Bedankt John’s moeder!!!! Toen konden we eindelijk instappen en wegwezen. Marjon’s en John’s vaders waren zo aardig om ons af te zetten in Antwerpen. Over de reis zelf valt niet zoveel boeiends te vertellen. Op het station Antwerpen-Berchem namen we de trein naar Brussel-Noord. Daar aangekomen moesten we over stappen maar allereerst even een brandertje kopen want die waren we vergeten. Linda, Marjon en Koen gingen op zoek naar de brander en de rest vermaakte zich met voetballen (met een kauwgombal) en het kijken naar de lokale dames van lichte zeden. Hierover maakte Eva Bakker nog een vermakelijke opmerking door in de trein te zeggen: "Zijn dat echte vrouwen?" Ja, Eva dat zijn geen etalage poppen.

Nadat de brander was gehaald namen we de trein naar Jemelle. Onderweg gebeurde er niet veel boeiends: een beetje gekaart, chagrijnige conducteur ontmoet en gezeten. Eenmaal in Jemelle konden we eindelijk gaan lopen. 5 Kilometer naar Rochfort. Wennen aan de tas al langs de weg lopend. Boodschappen gedaan in de Lidl en toen waren we alweer bij de camping. Conclusie: Een appelgebakje!

’s Avonds aten we heerlijke pasta en kregen we ook nog wat wijn van de al dronken Belgen en om al die calorieën gelijk weer te verbranden gingen Ik, John, Kris, Koen en Eva een avondwandelingetje maken. Bij het kapelletje van het uitzicht genoten, omgelopen en toen weer terug. In de avond hebben we ge-31-t waarbij ik natuurlijk won en toen gingen we lekker slapen.

De groeten.

Tim

Zondag, 15-08-2004

Goed dan, vandaag was de eerste dag dat we echt gingen lopen. We werden ’s ochtends al om 8 uur wakker gemaakt en het plan was om rustig aan te doen en om 10 uur te vertrekken dus we gingen lekker op ons gemakje aankleden, ontbijten, spulletjes inpakken. Maar dat ging toch wel erg langzaam dus uit eindelijk waren we pas tegen elven of zo echt onderweg.

Het was best wel wennen voor iedereen om met z’n zware rugzak te lopen. Vooral omdat het erg warm was en we moesten heuvel op lopen. Koen liep lekker fanatiek voorop met de kaart en Linda en ik waren de trouwe achterhoede. Dat betekende dus wel dat we constant liepen want tegen de tijd dat Linda en ik de anderen hadden bij gehaald liepen ze weer verder zodat we bijna niet konden uitrusten.

Gelukkig voor ons gingen we ook een stuk avontuurlijk door het bos. Daar was het lekker schaduwachtig dus we verbrandden niet zo erg. Op zich hoefden we niet eens zo ver te lopen dus om ongeveer 3 uur waren we op de camping. Het was een heel klein campinkje in Han-sur-Lesse maar wel gezellig daar.

Eerst gingen we toen de tentjes weer opzetten en daarna gingen we lekker een rondje lopen (lekker slenteren) door het dorpje. En we kregen lekker allemaal een ijsje van Linda. Daarna was het alweer tijd om aan het avond eten te beginnen. Onze camping buren hadden nog een heleboel beefburgers over dus die kregen we allemaal. Op het menu stond dus nasi met heel veel vlees (jum) en lekker komkommertjes erbij. Echt weer een culinaire maaltijd.

De mensen die nog niet gekookt hadden gingen afwassen en na de afwas gingen we weer 31-en. Dat is blijkbaar het spel van dit kamp. De buur tweeling Remco en Marco deden ook gezellig mee en de hele avond werd gevuld met 31-en. Daarna was het alweer tijd om te gaan slapen want de volgende dag moesten we natuurlijk weer vroeg op.

Groetjes,

Marjon

Maandag, 16-08-2004

We werden gewekt door de regen, stonden op en gingen inpakken. Ook hebben we wat gegeten, boterhammen met beleg en lunchpakketjes gemaakt maar er was weinig over voor mij. Twee kontjes brood maar. We vertrokken wat eerder dan gepland het was behoorlijk warm. Marjon had last van haar rechter schouder. De rest was ook wel en beetje zo pijntje hier, pijntje daar en wel een beetje moeiïg.

Om 2 uur kwamen we aan op de camping. Ik begon met de tent op te zetten en de rest volgde al snel, toen zijn we gaan zwemmen en daarna hebben we gedoucht. We lagen een beetje suf voor de tent dus besloten we maar te gaan koken. We aten aardappelpuree met worteltjes met peen en beefburgers. Na het eten werd er afgewassen en na de avondwandeling besloten we maar te gaan slapen in de regen.

Tot zover dag 3

John

Dinsdag, 17-08-2004

We zijn vandaag om 8.00 gewekt en daarna hebben Linda en ik brood gehaald en toen hebben we lekker ontbeten en pas na het ontbijt hebben we de tassen ingepakt en de tenten ingepakt en we vertrokken om 10.00 uur naar Wanlin.

En nu de tocht: Het was berg op berg af en Eva is op haar bips gevallen toen de jongens (John, Koen, Tim en Kris) al best wel verder beneden waren maar toen we weer beneden waren moesten we weer naar boven en hebben we ook nog een half uur pauze gehouden en toen was het nog ongeveer 5 kilometer gelopen en toen kwamen we op de camping Les Skassis en we hebben het avond eten gekregen. Het was heel lekker het was een omelet en patat en na het eten hebben we ge-31-t tot 21.30 en daarna ging iedereen tandenpoetsen en slapen.

Laterzz

Kris

Woensdag, 18-08-2004

Lief Logboek,

Vandaag mochten we uitslapen tot wel haf 10. Normale wektijd is 8 uur! Ja ja, dat was niet mis. John, Marjon en Koen waren al wat vroeger uit de veren en waren brood bij de bakker gaan halen. Toen de uitslapers (Tim, Kris en ik) ook uit bed kwamen zat iedereen al aan tafel en konden wij in onze pyjama zo aan tafel. Na lekker te hebben ontbeten trok het ochtend zonnetje weg en kwamen donkere wolken er voor in de plaats. Dit betekende regen dus de tenten werden snel neer gehaald en de spullen verder droog gelegd. Na de stortbui, toen iedereen onderhand al bepakt en bezakt was gingen wij aan de toch Wanlin-Houyet (6.5 km) beginnen. Dat was echt een appelgebakkie! Zo tegen lunchtijd kwamen we aan bij de camping. Tenten opzetten en spullen opbergen (standaard ritueel) en daarna boodschappen doen. Helaas voor John was er weer geen pin automaat. Daarna hebben we nog een paar potjes ge-31-t en ja de zon trok weer weg en maakte plaats voor hele volle wolken, en dat terwijl we eten moesten maken. Maar ja, dat hebben we al vaker gehad en zijn daar ondertussen zo ervaren mee dat de braadworst met aardappels (piepers voor Tim) en bonen te eten waren. Een opmerking hierover: de braadworsten hebben wel op de grond gelegen maar dat boeide niks. De hele avond heeft het geregend en we hebben dus ook de hele avond in de tenten gelegen tot we opeens een waterbed hadden. Toen besloten we toch maar de tenten te verplaatsen en konden we eindelijk in een droog warm bedje slapen.

Trustuh!!!

Eva

P.S. we hebben ook nog gezwommen

Donderdag, 19-08-2004

Kano of toch niet?!

Vanmorgen een beetje bijtijds opgestaan omdat we zouden gaan kanoën. Na een heerlijk ontbijt toen iedereen zijn spullen bij elkaar gezocht had gingen we richting kano verhuur. De avond daarvoor hadden Linda en ik al uitgezocht waar dat het goedkoopst was. Er zitten hier namelijk 3 bedrijven naast elkaar. Eenmaal bij het loket was er niemand te bekennen. Wel hing er een briefje dat er wegens een te hoge waterstand in de Lesse geen kano’s werden verhuurd dus de hevige regenval van gisterenavond had ook ons kanoën verpest. Ook bij de andere bedrijven konden we niet terecht. Omdat we niet met de kano naar Dinant konden besloten we maar de trein te nemen want er moest gepind worden en alleen in Dinant was een pinautomaat. Linda moest pinnen voor de camping en John wilde nu ook wel eens pinnen dus na eerst nog even langs de camping geweest te zijn gingen we naar het station. Elk uur zou er wel een trein gaan om ’54. We waren te vroeg dus zouden we nog 31-en. Na een potje stond ik gelijk met Kris en Tim. Het werd nu hoog tijd dat de trein zou komen maar er was nog niets te zien na nog een keer het schema bekeken te hebben bleek dat de trein niet om 10.54 reed dus we hadden nog een uur over dus hebben we maar een beetje gekaart en genikst. En toen kwam dan toch echt de trein. De trein reed constant langs de Lesse dus met wat arm bewegingen leek het net of we aan het kanoën waren. Eenmaal in Dinant uit het station gekomen zagen we direct een bank. John desperate voor een pinautomaat begon gelijk te rennen. Pas bij bank 3 in Dinant slaagde we erin te pinnen. Daarna is ieder op zijn eigen wijze het stadje gaan verkennen. Helaas voor mij waren we een dag te vroeg. Morgen zou namelijk het EK Jetski beginnen in Dinant. Na het stadje verkend te hebben en de brood nodige boodschappen gedaan te hebben hebben we de vroege trein terug genomen naar Houyet in de hoop nog een duik in het zwembad te kunnen nemen maar bij aankomst bleek ook dat niet mogelijk. Door de regenval was het water vies geworden en nu moest eerst het zwembad schoongemaakt worden dus zat er niets anders op dan maar te gaan 31-en. En zo werd het weer avond en tijd voor het eten. Een overheerlijke macaroni schotel stond op het menu. Na het eten en de afwas was het weer tijd om te 31-en. Maar ja het gaat ook vervelen er het werd donker dus ging iedereen maar weer zijn eigen weg. Rond half elf wilde we naar het restaurantje bij de camping gaan maar bij aankomst gingen ze sluiten. Van andere campinggangers vernamen wij dat ook de rest van het dorp al op apen gapen lag dus werden we uitgenodigd nog even mee te komen naar hun kampvuur. Nadat we daar een uur gezeten en pinda’s hadden gegeten zijn we naar de tenten terug gegaan, we moesten immers vroeg op om de trein te halen.

Al met al zat het niet mee deze dag. Eerst niet kanoën, toen niet zwemmen en gesloten café’s om half 11 maar toch was het een leuke dag.

Koen

Vrijdag, 20-08-2004

Vandaag zouden we op tijd uit bed moeten. We gingen namelijk Houyet achter ons laten en omdat de trein maar 1x per 2 uur reed wilde we op tijd opstaan zodat we die van 09.54 konden halen. Wonder boven wonder was iedereen al wakker voor 08.00 uur. Koen had zelfs zijn wekker extra vroeg gezet zodat hij nog kon douchen. Iedereen was extreem snel klaar en om 09.30 uur liepen we richting station waar we de koffieverslaafden oppinkte. We hadden een strak schema.

Eerst met de trein naar Dinant waar we te laat aan kwamen maar gelukkig stond de trein naar Brussel-Noord er nog. In Brussel stapte we over op de trein naar Antwerpen Centraal. Daar aangekomen gingen we op zoek maar een kaart zodat we de camping konden opzoeken. Gelukkig was de camping zo gevonden op de kaart alleen was het in werkelijkheid nog wel een uurtje lopen. Onderweg hebben we nog een stop gehad om brood te kopen en Marjon mocht het brood zelf snijden met de machine. Nog geen 20 meter verder was er weer een stop maar nu voor de pinautomaat. Uiteindelijk kwamen we rond 13.30 aan op de camping. We zetten snel voor de laatste keer den tenten op om daarna naar het centrum te vertrekken. We gingen met de tram naar de Meir waar de groep zich in 2 groepen splitste maar op de een of andere manier kwamen we elkaar steeds weer tegen. We hadden om 17.45 afgesproken om naar een pizzeria te gaan. Inmiddels was er gereserveerd bij La Torro tegen over de kathedraal. Na een heerlijke pizza aten we ook nog een ijsje! Daarna gingen we op zoek naar een leuk cafe om nog wat te drinken. Na een hele avond wandeling belande we in de Barcode. Hier hadden ze een tafelvoetbal en een photoplay staan en natuurlijk werd ook hier weer gekaart. Rond 09.00 vertrokken we naar de camping. Hier maakte we voorzichtig kennis met onze buren en kwamen er achter dat er totaal niets te doen was. Sigrid en ik gingen snel in onze tent liggen in afwachting van het laatste schimmenspel en de taptoe. Helaas werd het schimmenspel afgeblazen omdat Koen z’n zaklamp onder in zijn tas zat maar de taptoe was extra mooi! Hij was meer stemmig en John z’n timing met taptoe zeggen was top. Omdat we niet meer mochten praten van Tim is het nu tijd om te gaan slapen.

Groetjes,

Linda

Zaterdag, 21-08-2004

Vanmorgen begon de laatste dag alweer van ons zomerkamp. Helaas was het meteen al butt weer: Het regende pijpenstelen. Dus toen iedereen wakker en aangekleed was besloten we eerst maar naar station Antwerpen-Berchem te lopen zodat we daar tenminste droog konden ontbijten. Ook konden we dan koffie drinken zonder dat Marjon de pannen weer uit hoefde te pakken want dat weigerde ze. Op het station (het was nog best een aardig eindje lopen) smaakte de koffie, thee, jus en chocolade melk met saucijzen-, kaas-, en frikadelbroodjes ons prima. Al gauw kwam de vader van John dus toen ging ik met Koen, John en Marjon vast richting clubhuis. Nu even de tenten uithangen en de zooi afwassen. Marjon heeft net koffie gezet. En wat gaan we vanmiddag/vanavond doen? Douchen, in bad (met bruisballen), eten en slapen. Wel saai zo zonder de rest, maar ja.

Helaas volgend jaar voor mij geen explo-kamp want ik ga verhuizen.. Hopelijk dan maar tot de reünie!