De Elementen

Het begon allemaal nietsvermoedend op een doorgaans normale zaterdagmiddag.

Wij waren met de Bevers weer bij elkaar gekomen om er een gezellige dag van te maken en leuke spelletjes te doen. Maar, zoals je waarschijnlijk al verwacht, bleek dit niet mogelijk te zijn.

We waren amper bezig met de opkomst of een scoutsleiding kwam op ons afgelopen met een brief die hij, zo vertelde hij, zomaar in de keuken had gevonden. Niet alleen was deze brief voor ‘Scouting Hillegersberg’, maar ook het kopje eronder deed ons met onze ogen knipperen. ‘Bevers’ stond daar namelijk, dus we scheurden de envelop gelijk open. Hoe vaak krijgen we als Bevers nou een brief?

Niet vaak. Met veel verbazing werd de brief dan ook door een van de leiding voorgelezen;

Beste Bevers van scouting Hillegersberg,

Hoe moet ik dit nu aan jullie uitleggen? Ik schaam me eigenlijk heel erg. Ik ben ongeloofelijk stom geweest en nu zit ik diep in de problemen. Misschien kunnen jullie mij wel helpen.

Ik zal eerst even vertellen wie ik ben en waarom ik jullie om hulp vraag. Ik ben Pyrus. Ik ben een trolletje dat in het Wilde Woud woont. Meestal is het heerlijk om daar te wonen maar nu alleen maar vreselijk en dat is allemaal mijn eigen domme schuld. Ik heb hele domme streken uitgehaald. Daardoor hebben de vier elementen nu ruzie met elkaar. Aarde, Water, Lucht en ook Vuur zijn boos op elkaar en zitten alleen nog maar stil in een hoekje te mopperen. Daardoor wil er in het Wilde Woud niets meer groeien en bloeien. De bomen laten hun takken zakken en de struiken krijgen geen blaadjes meer. De eekhoorns kunnen geen eten meer vinden en de vogels weten niet waar ze hun nesten moeten bouwen. Water is nodig om alles te laten groeien en de Lucht moet daarbij helpen. De lucht haalt ook de dode takken uit de bomen en zorgt ervoor dat het Wilde Woud weer lekker opgeruimd is. En het Vuur? Dat helpt ook met het opruimen van blaadjes. Het ergste vind ik dat ze steeds zo boos zijn op elkaar. En dat het allemaal mijn schuld is.

Kunnen jullie mij niet komen helpen? Als jullie naar de elementen toegaan en ze weer opvrolijken met allerlei spelletjes, dan houden ze vast op met ruziemaken. Ik hoop dat jullie dat willen en dat ik en de vier elementen binnenkort weer rustig en fijn in het Wilde Woud kunnen wonen.

Hartelijke groeten,

Pyrus

De hulpvraag van Pyrus was wel redelijk, maar ja, hoe waar is zoiets? We wisten het niet goed. Om toch verder te gaan op het onderwerp hebben we diezelfde middag geprobeerd een trol te tekenen zoals wij dachten dat Pyrus eruit zag. Het was lekker weer die dag, dus na al het geteken en het uitwisselen van ideeën vonden we het een goed idee om buiten een frisse neus te halen. Tot we daar tegen een verassing aan liepen!

Daar, vlakbij de kampvuur plek… waren voetstappen?! En dan bedoel ik niet gewoon voetstappen van een gemiddeld persoon met schoenmaat 40. Ik praat hier, echt waar, over trol-achtige afmetingen! Hand in hand zijn we op onderzoek uitgegaan en hebben we het kleine gebied afgestruind, want dit soort taferelen zijn niet vaak aan de orde op een normale opkomst. Toen stuitten we op een nieuwe verassing! Pyrus – zo ver waren we al wel gekomen met het onderzoek – had niet alleen een teken van leven achtergelaten, maar ook iets dat leek op Elementen-snoepjes!Het moest dus wel een aardige trol zijn, redeneerden we, want welke trol vraagt er nou om hulp en geeft lekkere dingen om vervolgens gemeen te worden? Die kans vonden wij erg klein. We hebben Pyrus dan ook het voordeel van de twijfel gegeven en afgesproken om ondanks de plotselinge verandering er met de volgende opkomst volledig voor te gaan!

We zouden Pyrus helpen om de elementen weer vrienden met elkaar te laten worden, zodat het weer helemaal goed zou komen in het Wilde Woud!